ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

حجاب و عفاف

حجاب و عفاف

احكام پوشش

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

پوشش زن از نامحرم.

109. مسئله: بر زنان واجب است تمام بدن خود را به استثناي وجه و كفين از نامحرم بپوشانند مشروط به آنكه: 1. وجه و كفين آنها زينت نداشته باشد. 2. كسي به قصد لذّت و ريبه به وجه و كفين آنها نگاه نكند.
امام، اراكي و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از مسائل 4 و 5.
امام: استفتاء از كتاب احكام بانوان،سؤال 6، ص‏11 و استفتاء.
اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2449.
بهجت، تبريزى، خامنه اى، فاضل، سيستاني و گلپايگانى:
(20).
110. مسئله: زنها بايد بنابر احتياط واجب بيش از مقدار وجه و كفين خود را به عنوان مقدمه علميه بپوشانند (وجه عبارت است از: آن مقدار از صورت كه در وضو واجب است شسته شود و كفين نيز عبارت است از مچ تا سر انگشتان).
امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (ستروساتر)، ص‏551 و استفتاء.
اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2449.
تبريزي و گلپايگانى:
(21).
111. سؤال: آيا نمايان بودن كف پا، روي پا، قوزك پا و يا پاشنه پا از مردان نامحرم شرعاً جايز است.
جواب: جايز نيست.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1 و مسئله 5.
امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏185.
اراكى، تبريزى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.
سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2444 و منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 18.
فاضل: با استفاده از توضيح المسائل مسئله 2503.
در نتيجه: خانمها نمي توانند با پاي بدون جوراب در مقابل نامحرم رفت وآمد كنند و يا با اين وضع براي خريد چيزي به مغازه نزديك منزل بروند و يا اگر نامحرم در خانه است بدون جوراب در مقابل او ظاهر شوند اگر چه نامحرم برادر شوهر، شوهر خواهر، و يا هر نامحرم ديگري باشد.
112. مسئله:
نمايان بودن زير چانه، گردن، گوش، سينه و دست ها تا بازو براي خانمها جايز نيست و بايد اين مواضع را هم از نامحرم بپوشانند.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.
توجه: خانمها بايد توجه داشته باشند كه:.
در منزل و يااماكني كه نامحرم است اگر لباس آستين كوتاه به تن دارند (اگر چه با چادر پوشيده شده باشد) و يا اگر لباس آستين بلند به تن دارند در هنگام برداشتن چيزي از بالاي بلندي يا گرفتن چيزي از دست نامحرم و يا تعارف كردن ميوه و غيره به نامحرم و يا هنگام غذا خوردن در مقابل نامحرم و يا در هنگام خريد اجناس از مغازه ها و يا هنگام حمل باري بزرگ و يا سنگين، همه و همه مواردي هستند كه احتمال عقب رفتن آستين و يا پوشش دست و يا نمايان شدن بدن مي باشد و بايد خانمهاي محترم در اين گونه موارد مراقبت كامل داشته باشند.
113. سؤال:
حدود حجاب اسلامي براي بانوان چيست براي اين منظور پوشيدن لباس بلند آزاد و شلوار و روسري كفايت مي كند و اصولاً چه كيفيتي در لباس و پوشش زن در برابر افراد بايد رعايت شود.
جواب: واجب است تمام بدن زن به جز قرص صورت و دستها تا مچ از نامحرم پوشيده شود لباس مذكور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد ولي پوشيدن چادر بهتر است و از لباسهايي كه توجه نامحرم را جلب كند بايد اجتناب شود.
امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1 و مسئله 3.
امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏194.
اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اي و سيستانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏1، سؤال 1701.
گلپايگانى:
(22).
114. سؤال: آيا پوشيدن مانتو و شلواري كه حجم بدن و يا برجستگيهاي آن در مقابل نامحرم پيداست جايز است.
جواب: از جهت حجاب و ستر كافي است ولي چنانچه پيدا بودن حجم يا برجستگيهاي بدن باعث ريبه و مفسده باشد بايد بپوشانند.
امام، اراكي و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله‏4.
بهجت: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18.
خامنه اى، فاضل و گلپايگانى:
(23).
115. مسئله: خانمها نمي توانند آستين خود را براي آمپول زدن و يا فشار خون و يا نبض گرفتن و غيره در مقابل نامحرم بالا بزنند مگر در مقام اضطرار.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.
تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1485و 882، 886 - 885.884.883.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 18 و 20.
فاضل: جامع المسائل، ج‏1، با استفاده از سؤال 2091.
اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
116. سؤال:
خانمي هستم و بايد هر روز آمپول بزنم درمانگاه نزديك منزل آمپول زن مرد دارد البته درمانگاه دورتري است كه آمپول زن خانم نيز دارد لكن بعلت دوري بايد با ماشين بروم. آيا مي توانم نزد مرد آمپول بزنم.
جواب: جايز نيست مگر در مقام اضطرار.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.
117. سؤال:
آيا خانمها مي توانند بدون تحقيق كردن از وجود دكتر زن نزد دكتر نامحرم بروند البته در صورتيكه مستلزم نگاه يا لمس بدن زن باشد.
جواب: جايز نيست.
امام، اراكى، سيستانى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏1، با استفاده از سؤالهاي 2078 و 2079.
بهجت:
(24).
118. سؤال: در شهر ما هم دكتر زن هست و هم مرد لكن دكتر مرد حاذقتر است آيا خانمها مي توانند نزد دكتر مرد بروند.
جواب: در صورتي كه دكتر زن نتواند مداوا كند اشكالي ندارد.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏1، با استفاده از سؤالهاي 2087 ، 2088 و 2089.
سيستانى:
(25).

احكام جورابها.

119. سؤال: آيا در مقابل نامحرم پوشيدن جوراب ضخيم در حالي كه حجم پا پيدا باشد اشكال دارد يا نه.
جواب: در صورتي كه بر آن مفسده اي مترتب نباشد و پوست پا پيدا نباشد اشكالي ندارد.
امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله‏4.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.
فاضل: جامع المسائل، ج‏1، سؤال 1712.
بهجت و تبريزى:
(26).
120. مسئله: جورابهاي نازك كه پوست پا نمايان باشد حكم پوشش ندارند و خانمها بايد از پوشيدن اينگونه جورابها در مقابل نامحرم اجتناب كنند. بلكه بايد از جورابهائي استفاده كنند كه پوست بدن نمايان نباشد.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4 ،ص‏550.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
تبريزى: با استفاده از صراط النجاة، سؤال 907.
سيستانى:منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.
121. سؤال:
زنهايي هستند كه شلوار مي پوشند ولي جورابهايي ساقه بلند را روي شلوار خود مي كشند به نحوي كه حجم اندام زن پيداست اين نوع جوراب پوشيدن چه حكمي دارد.
جواب: اشكال ندارد.
امام، فاضل و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.
اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى:
(27).
122. سؤال: پوشيدن لباس در رنگهاي زننده و جلب توجه كننده در محيطهايي كه نامحرم هست مانند دانشگاه، بازار و... چه حكمي دارد.
جواب: با فرض مهيّج بودن حرام است.
امام، اراكى، خامنه اي و سيستانى: استفتاء.
بهجت، تبريزى، فاضل و گلپايگانى:
(28).

احكام چادرها.

123. سؤال: آيا در مقابل نامحرم پوشيدن بعضي از چادرها كه با تابش نور از پشت مقداري از سايه بدن پيداست جايز است يا نه.
جواب: در صورتي كه پوست بدن پيدا نباشد و بر آن مفسده اي مترتب نباشد اشكال ندارد.
امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏195.
خامنه اى: استفتاء.
بهجت، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم:
(29).
124. سؤال: پوشيدن چادرهاي شرمن چه حكمي دارد.
جواب: در صورتيكه عرفاً جلب توجه نكند اشكال ندارد.
امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
توجه: جلب توجه كردن به دو عامل بستگي دارد: 1. گاهي در جايي خانمها چادر شرمن اصلاً نمي پوشند در اين صورت اگر خانمي بپوشد جلب توجه مي كند در نتيجه پوشيدن چادر شرمن جايز نيست 2. و اگر در جايي خانمها چادر شرمن مي پوشند لكن اگر چادر به گونه اي باشد كه جلب نظر بكند باز هم پوشيدن آن جايز نيست .
125. مسئله:
پوشيدن چادرهايي كه موها و يا هر جاي بدن از پشت آن نمايان باشد جايز نيست و خانمها خصوصاً در منزل اگرنامحرمي هست بايد از پوشيدن اينگونه چادرها خودداري كنند.
امام، اراكى، تبريزى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1.
امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1937.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.
126. سؤال:
اگر خانمي چادري بپوشد كه حجم بدن او از پشت آن پيدا باشد لكن در زير چادر از پوشش كافي برخوردار باشد مثلاً مقنعه پوشيده باشد و جوراب و لباس آستين بلند، آيا شرعاً جايز است.
جواب: در صورتي كه بدن نمايان نباشد و بر پوشيدن آن هم مفسده اي مترتب نباشد اشكال ندارد.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1.
امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏195 و استفتاء.
بهجت، تبريزي و خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.

توجه و مراقبت.

خانمهايي كه از چادر بعنوان حجاب استفاده مي كنند در موارد زير بايد بيش از هر موقع مراقب حجاب خويش باشند:.
در هنگام خريد و فروش با نامحرم، مرتب كردن چادر در مقابل نامحرم، گرفتن و يا دادن چيزي به نامحرم، كار كردن در مقابل نامحرم چه در منزل و يا خارج از منزل، شستن لباس، ظرف و يا هر چيز ديگر در مقابل نامحرم، انداختن و يا بر چيدن سفره و...
در تمام موارد فوق و موارد مشابه پيشنهاد مي شود خانمها از پوشش كافي در زير چادر برخوردار باشند و استفاده كردن از روسري يا مقنعه و همچنين آستين در صورتي كه لباس آستين كوتاه پوشيده اند در زير چادر مي تواند خانمها را در حفظ كامل حجاب خود كمك نمايد و موجب رضاي خداوند متعال گردد.
127. سؤال:
اگر شخصي از يك دختر خانم خواستگاري كند و دختر قبول نكند و آن شخص فاميل باشد و بعدها نيز همديگر را ملاقات كنند و در صورتي كه آن پسر هنوز مجرد است دختر در مقابل او چگونه بايد باشد آيا بايد بيشتر از حد واجب حجاب را رعايت كند و يا در حرف زدن با او بيشتر مراقبت كند.
جواب: از هر كاري كه موجب مفسده و گناه مي شود بايد پرهيز كند.
امام، اراكي و گلپايگانى: استفتاء.
در نتيجه: بنابر فتواي حضرت امام بطور مثال اگر باز گذاشتن وجه و كفين موجب مي شود كه پسر به او به قصد لذّت نگاه كند بايد وجه و كفين خود را بپوشاند و يا اگر حرف زدن موجب به مفسده افتادن او باشد بايد حتي المقدور آن را ترك كند.سرمه

احكام زينت.

128. سؤال: مراد از زينت چيست.
جواب: هر چيزي كه عرفاً زينت محسوب گردد و مردم به آن زينت بگويند.
امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام بانوان، سؤال 7، ص‏19.
اراكى، بهجت، سيستانى، خامنه اى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏1، سؤال 1707.
129. سؤال:
اگر بانوان سرمه را نه براي زينت بلكه به خاطر فوايدي كه از نظر طبي در آن وجود دارد بزنند در اين صورت بازهم در مقابل نامحرم بايد آن را بپوشانند.
جواب: اگر عرفاً زينت محسوب شود بايد بپوشانند، قصد زينت داشته باشد يا نه.
امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏195.
اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، با استفاده از سؤال 1707.
بهجت، تبريزى، سيستاني و مكارم:
(30).
130. سؤال: آيا شرعاً زني كه مشخص است ابروانش را برداشته براي رعايت اصول حجاب كامل حتماً بايد آن را بپوشاند يا مي تواند آن را نمايان كند.
جواب: بايد بپوشاند.
امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏195.
اراكي و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت، تبريزى، فاضل و مكارم:
(31).
131. مسئله: خانمها مي توانند همان قسمتي از صورت يا دست خود را كه زينت كرده اند بپوشانند و پوشيدن بقيه صورت واجب نيست.
امام، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و مكارم: استفتاء.
گلپايگانى:
(32).
بنابراين: اگر خانمي مثلاً فقط زير ابروي خود را برداشته است مي تواند با پوشيدن مقنعه يا چادر تا قسمت زيرابروي خود را بپوشاند و در صورتي كه بقيه صورت زينت ندارد باز گذاشتن آن اشكالي ندارد.
توجه: داشتن النگو، دستبند، انگشتر (اگر چه حلقه ازدواج باشد) بلند كردن ناخن، لاك زدن، حنا گرفتن، بعضي ساعتهاي مچي كه براي زينت استفاده مي شود، پوشيدن بعضي دستكشهاي توري براي زينت، همگي از زينتهاي دست هستند و بايد آنها را از نامحرم بپوشانند.
و همچنين سرمه كشيدن، برداشتن ابرو، گذاشتن مژه مصنوعى، استفاده از هر نوع لوازم آرايش، گذاشتن حلقه براي بيني (كما اينكه در برخي مناطق رسم است) گوشواره و يا هر چيز ديگري كه عرفاً بدان زينت بگويند همگي از زينتهاي صورت محسوب مي گردد و بايد ازنامحرم پوشيده شود.
132. مسئله: در مسئله پوشش وجه و كفين، در صورت داشتن زينت از نامحرم، فرقي بين نامحرم ها نيست چه فاميل نزديك باشند و چه غريبه.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏1،با استفاده از سؤالهاي 1711 و 1713 و 1716.
(33).
در نتيجه: خانمها بايد در مجالس وميهمانيهاي فاميلي و يا غير آن، يا وجه و كفين خود را از نامحرم بپوشانند ويا از زينت كردن آن پرهيزكنند.
134. سؤال:
خانمي هستم كه حلقه ازدواج خود را (كه بسيار ساده هم هست) نه براي زينت بلكه براي يادگاري و وفاداري به شوهر به دستم كرده ام آيا پوشيدن آن از نامحرم واجب است.
جواب: به دست كردن هرگونه حلقه اي زينت محسوب مي شود و پوشيدن آن از نامحرم واجب است.
امام، اراكي و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و مكارم:
(34).
136. سؤال: آيا فرقي بين آرايش كردن هست يعني اگر كسي بسيار بد زينت كند مثلاً مطابق رسومات خودشان به آن زينت بگويند و حال آنكه براي عده اي ديگر نه فقط زينت نيست بلكه براي آنها زشت هم هست آيااينگونه زينتها نيز بايد از نامحرم پوشيده شود.
جواب: زينت كردن، به زشتي و زيبايي نيست و هرچه كه عرفاً بدان زينت بگويند بايد از نامحرم پوشيده شود.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏1، سؤال 1707.
تبريزي و سيستانى:
(35).
137. سؤال: آيا عطر زدن و يا خوش بو كردن به وسيله مواد و مايعات ديگر براي آقايان و بانوان در صورتي كه بوي آن به مشام نامحرم برسد اشكال دارد.
جواب: عطر زدن اشكال ندارد ولي اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحريك باشد جائز نيست.
امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏194.
اراكي و خامنه اى: استفتاء.
سيستانى، فاضل و گلپايگانى:
(36).
138. مسئله: بنابر احتياط واجب خانمها بايد موهاي مصنوعي كه به موي خود وصل كرده باشند يا كلاه گيس به سر گذاشته باشند را بپوشانند. اگر چه موي وصل شده موي مرد يا زن باشد.
امام، اراكى، فاضل و گلپايگانى: عروه، (ستر و ساتر)، مسئله‏1.
خامنه اى: استفتاء.
بهجت، سيستاني و مكارم:
(37).
139. سؤال: آرايش نمودن زن براي غير همسر در بعضي مجالس زنانه مثل عروسي يا ميهماني زنانه چه حكمي دارد.
جواب: در صورتي كه نامحرم او را نبيند اشكال ندارد.
امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏188.
امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
تبريزى: صراط النجاة، سؤال 883.
140. سؤال:
آيا براي بانوان پوشيدن كفشهايي كه صدادار است بطوري كه موقع راه رفتن صداي آنها را نامحرم مي شنود اشكال دارد.
جواب: در صورتي كه مفسده اي بر آن مترتب شود اجتناب لازم است.
امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص‏194.
خامنه اى: استفتاء و با استفاده از اجوبة الاستفتائات، ج‏2، سؤال 283.
141. مسئله:
اگر خانمي بداند نامحرمي با قصد لذّت و ريبه به دست و صورت او نگاه مي كند، اگر چه وجه و كفين او زينت نداشته باشد بايد اين دو موضع را از نامحرم بپوشاند.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله 1.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.
بهجت:
(38).
142. مسئله: باز گذاشتن وجه و كفين به قصد به حرام انداختن ديگران جايز نيست.
امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج‏2، با استفاده از سؤال 1066.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.
بهجت و فاضل:
(39).
143. مسئله: رفتن به مكاني كه زن مي داند نامحرمهايي با قصد لذّت به او نگاه مي كنند جايز نيست.
امام، اراكي و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت و مكارم:
(40).

پوشش زن از زن.

145. مسئله: خانمها بايد عورتين خود را از زنهاي ديگر بپوشانند و پوشانيدن بقيه بدن از آنها واجب نيست.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستروساتر)، قبل از مسئله‏1.
بهجت و خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (احكام تخلى)، قبل از مسئله 55.
فاضل: جامع المسائل، ج‏1،سؤال 1704.
146. مسئله
: اگر خانمي بداند كه خانم ديگري به قصد لذّت به بدن يا به دست و صورت او نگاه مي كند، بر او واجب است بدن يا دست و صورت خود را از او بپوشاند.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستروساتر)، قبل از مسئله 1.
بهجت:
(41).
در نتيجه: در حمامها، استخرها، سالنهاي بدن سازي يا ورزشى، خياط خانه ها، آرايشگرها اگر خانمي ببيند خانم ديگري به قصد لذّت به او نگاه مي كند بايد بلا فاصله بدن خود را از او بپوشاند.
147. مسئله:
اگر خانمي بدن خود را به قصد به حرام انداختن زن ديگري نپوشد حرام است.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستروساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 1.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.
بهجت:
(42).
148. مسئله: پوشانيدن عورتين زن از زنان ديگر واجب است اگر چه آنان بدون قصد لذّت و ريبه نگاه كنند مگر در حال اضطرار.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله 1.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 18 و 20 و 21 و توضيح المسائل، مسئله 2444.
در نتيجه: همانگونه كه در بخش (نگاه) آمد، خانمها نمي توانند تا قبل از اينكه به اضطرار برسند در مقابل دكتر عورتين خود را برهنه كنند. لذا جلوگيري از حاملگي در غير مقام اضطرار اگر مستلزم برهنه كردن عورتين در مقابل دكتر باشد جايز نيست و بايد از آن اجتناب كرد اگر چه دكتر زن باشد.
همچنين، خانمها بايد مراقب باشند در حمامهاي عمومي عورتين آنها پوشيده باشد لذا پوشيدن لباس نازكي كه كاملاً عورتين را نپوشاند جايز نيست.
بنابراين، انداختن بعضي از عكسهاي راديولوژي و يا سونوگرافي كردن از رحم و يا قرار دادن دستگاههاي درون رحمي و يا مواردي از اين قبيل كه مستلزم كشف عورتين در مقابل ديگري باشد، اگر در مقام اضطرار نباشد جايز نيست و بايد از آن اجتناب كرد.

پوشش زن از بچه‏ها.

بچه ها يا به سن تمييز رسيده اند يا نرسيده اند:.
149. مسئله:
اگر بچه ها (اعم از دختر و پسر محرم يا نامحرم) به سن تمييز نرسيده باشند پوشيدن بدن حتي عورتين از آنها واجب نيست.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستروساتر)، قبل از مسئله 1.
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 35.
اراكى، بهجت، خامنه اي و تبريزى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 25.
و اگر به سن تمييز رسيده اند يا دخترند يا پسر:.
150. مسئله:
اگر بچه مميز دختر باشد خانمها بايد عورتين خود را از او بپوشانند.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله 1.
بهجت: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (احكام تخلى)، قبل از مسئله 55.
و اگر پسر باشد يا محرم است يا نامحرم:.
151. مسئله:
در صورتي كه پسر بچه مميز محرم باشد پوشيدن عورتين براي خانمها لازم است.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستروساتر)، قبل از مسئله‏1.
بهجت: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (احكام تخلى)، قبل از مسئله 55.
152. مسئله
: در صورتي كه پسر بچه مميز نامحرم باشد علاوه براينكه بر خانمها واجب است عورتين خود را از آنها بپوشانند بنابر احتياط واجب بايد تمام بدن خود، به استثناي وجه و كفين را از او بپوشانند.
امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 26.
امام و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1937.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح) مسئله 18 و توضيح المسائل، مسئله 2444.
فاضل و مكارم:
(43) .


20. بهجت: زن بايد بدن و موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند اگر چه كمك به حرام و قصد لذّتي در بين نباشد. توضيح المسائل، مسئله 1937.
تبريزى: زن بايد تمام بدن را به استثناي وجه و كفين خود را از نامحرم بپوشاند و در صورتي كه زينت در وجه و كفين از قبيل انگشتر و اصلاح صورت (بند انداختن) و سرمه اي باشد كه حتي در زنهاي پير متعارف است پوشانيدن آن بر زن واجب نيست و در غير اين صورت بايد زينت خود را از نامحرم بپوشاند. اگر چه احتياط مستحب آن است كه وجه و كفين خود را از نامحرم بپوشاند حتي اگر زينت نداشته باشد. صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1485 و 1486 ، 886.885.884.883.882 و استفتاء.
خامنه اى: بر زنان واجب است تمام بدن خود را به استثناء وجه و كفين از نامحرم بپوشانند مشروط بر اينكه وجه و كفين آنها زينت نداشته باشد. استفتاء.
فاضل: زن بايد تمام بدن خود را به استثناي وجه و كفين از نامحرم بپوشاند مشروط به آنكه وجه و كفين آنها زينت نداشته باشد و در صورتي كه قصد زنها اين نباشد كه مردان نامحرم به آنها نگاه كنند اگر چه نامحرم به وجه و كفين او به قصد لذّت نگاه كند پوشيدن وجه و كفين لازم نيست. جامع المسائل، ج‏2، سؤالهاي 1066 و 1070 و توضيح المسائل، مسئله 2503.
سيستانى: زن بايد موي سر و بدن خود را از مرد نامحرم بپوشاند به استثناي وجه و كفين و اگر بترسد با نپوشانيدن وجه و كفين به حرام مي افتد و يا به قصد مبتلا كردن مرد به نگاه حرام نپوشاند، نپوشانيدن در اين دو صورت جايز نيست. توضيح المسائل، مسئله 2444.
گلپايگاني : بنابر احتياط واجب بايد وجه و كفين را هم از نامحرم بپوشانند. ارشاد السائل، سؤال 454 و 456 و توضيح المسائل، مسئله 2444.
21. تبريزى: بنابر احتياط مستحب بهتر است زن صورت خود را نيز از نامحرم بپوشاند. صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1485.
گلپايگانى: بنابر احتياط واجب بايد تمام وجه و كفين از نامحرم پوشيده شود. عروه، (سترو ساتر)، ص‏550.
22. گلپايگانى: واجب است تمام بدن زن از نامحرم پوشيده شود و بنابر احتياط واجب وجه و كفين نيز بايد پوشيده شود. لباس مذكور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانع ندارد ولي پوشيدن چادر بهتر است و از لباسهايي كه توجه نامحرم را جلب كند بايد اجتناب كرد. استفتاء.
23. خامنه اى: پوشانيدن برجستگيهاي بدن لازم است. استفتاء.
فاضل: اگر مهيج نباشد و مفسده هم نداشته باشد، در صورتي كه زينت محسوب نشود، مانعي ندارد. جامع المسائل، ج‏1، سؤال 1708 و استفتاء.
گلپايگانى: در صورتي كه موجب جلب توجه اجنبي باشد جايز نيست. استفتاء.
24. بهجت: در صورتي كه اضطرار باشد اشكالي ندارد. استفتاء.
25. سيستانى: در صورتي كه دكتر مرد براي مداوا بهتر باشد اشكالي ندارد.
منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 21 و توضيح المسائل، مسئله 2450.
26. بهجت: اگر در معرض فتنه و فساد باشد جايز نيست. استفتاء.
تبريزى: علاوه بر اينكه نبايد جوراب به گونه اي باشد كه زينت محسوب شود. صراط النجاة، با استفاده از سؤال 907.
27. اراكى: در صورتي كه جلب توجه بكند و يا مهيج باشد جايز نيست. استفتاء.
بهجت: اگر در معرضيت فتنه و فساد باشد جايز نيست. استفتاء.
خامنه اى: اگر مفسده اي بر آن مترتب نباشد، اشكال ندارد. استفتاء.
گلپايگانى: در صورتي كه معرض گناه نباشد و بر آن مفسده اي مترتب نباشد اشكال ندارد. استفتاء، ارشاد السائل، سؤال 481.
28. بهجت: اگر چه منعي ندارد ولي مسلمان وقار در لباس هم داشته باشد. استفتاء.
تبريزى: اگر لباس زن لباس زينت باشد واجب است آن را از نامحرم بپوشاند همانگونه كه واجب است بدن خود را بپوشاند.
صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1484.
فاضل: چنانچه موجب فساد و گناه مي شود جائز نيست. استفتاء.
گلپايگانى: بافرض مهيج بودن و معرضيت داشتن براي فساد حرام است. استفتاء.
29. بهجت: رعايت احتياط را بنماييد. استفتاء.
سيستانى: پوشيدن آن اشكال دارد. استفتاء.
فاضل: چنانچه موقع تابش نور بپوشند و صدق ستر نكند جائز نيست.
استفتاء.
گلپايگانى: بطور كلي زن بايد طوري خود را مستور كند كه جلب توجه اجنبي نكند. استفتاء.
مكارم: بنابر احتياط واجب پوشيدن اينگونه چادرها جايز نيست. عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله 4.
30. بهجت: زينت محسوب مي شود. استفتاء.
تبريزى: اگر به گونه اي سرمه كشيده است كه حتي پير زنها و يا زنان تقريباً مُسِن استفاده مي كنند اگر چه براي زينت باشد، پوشيدن آن از نامحرم لازم نيست. صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 882 و 883.
سيستانى: در صورتيكه سرمه كشيدن به هدف خودنمائي و نيز تحريك كننده نباشد و از واقع شدن در حرام نيز ايمن باشد، اشكالي ندارد. استفتاء.
مكارم: پوشانيدن لازم نيست. استفتاء.
31. بهجت: اگر مهيج و محرك باشد بايد پوشانده شود و در غير اين صورت احتياط است. استفتاء.
تبريزى: اگر اصلاح صورت (بند انداختن يا ابرو برداشتن) به گونه اي است كه حتي در پير زنها متعارف است، پوشانيدن آن لازم نيست. صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 882 و 883.
فاضل: در صورتي كه عرفاً زينت محسوب شود پوشش آن لازم است. جامع المسائل، ج‏1، سؤال 1707.
مكارم: پوشانيدن آن از نامحرم لازم نيست مگر آنكه منشأ مفسده خاصي گردد. استفتاء.
32. گلپايگانى: بطور كلي وجه و كفين بنابر احتياط واجب بايد از نامحرم پوشيده شود چه زينت داشته باشد يا نه. ارشاد السائل، سؤالهاي 454 و 456؛ توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2444و استفتاء.
33. 133. سؤال: آيا بند انداختن صورت براي خانمها زينت محسوب مي شود ياخير وآيا خانمهايي كه بند انداخته اند بايد صورت خود را از نامحرم بپوشانند.
اراكى، خامنه اي و فاضل: در صورتي كه عرفاً زينت باشد پوشيدن آن از نامحرم واجب است. استفتاء.
تبريزى: اگر اصلاح صورت بگونه اي باشد كه حتي در پير زنها نيز متعارف است، پوشانيدن، آن از نامحرم واجب نيست. استفتاء.
بهجت، گلپايگانى: بلي زينت محسوب است و بايد از نامحرم بپوشانند. استفتاء.
مكارم: لازم نيست صورت خود را از نامحرم بپوشانند مگر اينكه منشأ مفسده خاصي گردد. استفتاء.
135. سؤال: اخيراً در جامعه متداول شده است كه بعضي از زنان و مردان جهت زيباسازي لبها و بيني به پزشك جراح مراجعه مي كنند و طبيعت لب و بيني و... را با انجام عمل جراحي عوض مي كنند، آيا اين عمل به منظور زيباشدن جايز است.
خامنه اى: اين عمل در اصل و في حد ذاته جايز و بي اشكال است ولي واجب است از امور محرمه جانبي مثل مس و نظر نامحرم جداً اجتناب شود. استفتاء.
در نتيجه: در اينگونه موارد نمي توان به پزشك نامحرم مراجعه كرد و حتماً بايد پزشك محرم و يا هم جنس باشد.
34. بهجت: اگر مهيج و محرك باشد بايد بپوشاند و در غير اين صورت احتياط است. استفتاء.
تبريزى: پوشانيدن انگشتري كه بطور متعارف زنان به دست مي كنند از نامحرم واجب نيست. صراط النجاة، سؤالهاي 882 ، 883 و 884.
خامنه اى: اگر عرفاً زينت محسوب مي شود بايد از نگاه نامحرم پوشيده باشد. اما چنانچه از آنهائي است كه چشم گير نيست و صدق زينت نمي كند اشكال ندارد. استفتاء.
سيستانى: انگشتر و حلقه در دست داشتن در مقابل نامحرم چنانچه به هدف خودنمائي در مقابل نامحرم نباشد و نيز تحريك كننده نباشد و از واقع شدن در حرام نيز ايمن باشد، اشكالي ندارد. استفتاء.
فاضل: در صورتي كه عرفاً زينت محسوب شود پوشش آن لازم است. جامع المسائل، ج‏1، سؤال 1707.
مكارم: اشكالي ندارد. استفتاء.
35. تبريزى: اگر زينت در وجه و كفين از قبيل متعارف و اصلاح صورت و سرمه اي باشد كه حتي در زنهاي پير متعارف است پوشاندن آن بر زن واجب نيست، ولي در غير آن واجب است پوشانده شود (خواه زيبا باشد يا زشت). استفتاء و صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 882 ، 883 و 884.
سيستانى: آنچه عرفاً بدان زينت بگويند بايد از نامحرم پوشيده شود البته به استثناء سرمه كشيدن و انگشتر و حلقه در دست كردن با همان شرائط ذكر شده در مسئله قبل. استفتاء.
36. سيستانى: چنانچه نوعاً موجب فتنه باشد يا به قصد گرفتار كردن مردان نامحرم باشد جايز نيست. استفتاء.
فاضل، سؤال: اگر زني خود را براي نامحرم خوش بو كرده باشد آيا بر او غسل لازم است.
جواب: در فرض سؤال مستحب است غسل كند. جامع المسائل، ج‏2، سؤال 166.
گلپايگانى: در صورتي كه عطر زدن به قصد جلب توجه نامحرم باشد اشكال دارد. استفتاء.
37. بهجت و سيستانى: بر زن واجب است از نامحرم بپوشاند. استفتاء.
مكارم: اگر اين كار زينت محسوب مي شود واجب است آن را از نامحرم بپوشاند. عروه، (ستروساتر)، مسئله‏1.
38. 144. مسئله: پير زنهايي كه اميد ازدواج در آنها نيست مي توانند علاوه بر وجه و كفين، مقداري از موها، دستها تا حدود آرنج و يا پاها تا حدود زانو خود را از نامحرم نپوشانند.
خامنه اي و مكارم:استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 18.
فاضل: مقداري كه ستر آن متعارف نيست و معمولاً نمي پوشانند، مي توانند نپوشانند ولي تا حدود زانو متعارف نيست. استفتاء.
39. بهجت: در صورتي كه كمك به حرام باشد پوشانيدن واجب است. استفتاء.
40. بهجت: در فرض كمك به حرام جايز نيست. استفتاء.
فاضل: رفتن به آنجا في نفسه حرام نيست لكن چنانچه رفت بايد حجاب را رعايت و خود را در معرض ديد نامحرم قرار ندهد. استفتاء.
41. بهجت: اصل رفتن منعي ندارد ولي پوشش مناسبي كه ديگران به گناه نيفتند مراعات شود. استفتاء.
مكارم: رفتن به مكاني كه زن مي داند نامحرمهايي با قصد لذت به او نگاه مي كنند جايز نيست مگر براي ضرورتهاي زندگى. استفتاء.
42. بهجت: پوشانيدن بدن و دست و صورت لازم نيست. استفتاء.
43. بهجت: بخشي از بدن كه پوشانيدن آن واجب است، نپوشاندن آن حرام است ولو ديگري به حرام نيفتد، و در جايي كه پوشاندن واجب نيست در فرض كمك به حرام پوشاندن واجب است. استفتاء.